Tuesday, April 17, 2012

Tips Penjagaan Rambut

Setiap orang memiliki jenis rambut yang berbeza dan menghadapi masalah yang berbeza-beza juga. Namun perkara utama yang perlu dikenal pasti ialah untuk mengenali sendiri jenis rambut anda. Dengan itu mudahlah anda merawatnya.

Rambut Kering
Gunakan syampu yang mengandungi repair system dan reconstructor yang baik. Penggunaan kondisioner adalah kemestian setiap kali selepas bersyampu. Lengkapkan dengan serum rambut yang sesuai setelah rambut di lap hampir kering.

Rambut kasar dan susah diurus
Gunakan serum rambut yang mengandungi perlindungan dan memberi sinar pada rambut untuk menghalang rambut bergumpal dan berterbangan. Jika anda berambut kerinting, pilihlah minyak/gel pelembut yang sesuai (curl definer). Amalkan memakai semburan rambut berasaskan susu atau bahan pelembap yang lain sebelum menggunakan iron rambut atau hair blow.

Permed hair/rebonding
Pastikan anda menggunakan produk yang spesifik tertulis untuk permed atau rebonding kerana ia memberi perbezaan yang besar. Rambut yang telah pun dikenakan bahan chemical perlu menggunakan produk yang khas. Ini kerana bahan-bahan campuran di dalamnya telah dirumus khas untuk merawat jenis rambut begini. Cuba gunakan jebis condisioner yang leave-in.

Rambut berwarna
Anda memerlukan jenis syampu dan kondisioner yang dapat mengekalkan warna rambut dan mengembalikan kelembapan rambut agar ia terus sihat bersinar. Anda juga boleh menggunakan 2 jenis syampu secara bergilir iaitu color locking syampoo dan mosturising syampoo. Penjagaan yang tidak rapi terhadap rambut berwarna akan menyebabkan rambut cepat rosak, putus dan bercabang dihujungnya.

No comments: